Zapalniczki Zippo
Historia produkcji Zippo to przede wszystkim opowieść o ludziach. Od założyciela firmy, George'a G. Blaisdella, po pracowników, klientów i kolekcjonerów, wszyscy odegrali istotną rolę w bogatej historii firmy.
Historia Zippo ma swoje korzenie we wczesnych latach trzydziestych XX wieku w Bradford w Pensylwanii. Pan. Blaisdell obserwował, jak przyjaciel zmaga się z użyciem austriackiej zapalniczki, która była zbyt duża i zbyt skomplikowana w obsłudze. Założyciel firmy Zippo docenił fakt, że zapalniczka dzięki kształtowi kosza sprawdza się nawet w wietrznych warunkach, jednak konstrukcja i wygląd zapalniczki pozostawiają wiele do życzenia pod względem estetyki i ergonomii. Aby zapalić zapalniczkę, trzeba było użyć obu rąk, a metalowa powierzchnia obudowy łatwo się wyginała.
Pod koniec 1932 r. Blaisdell postanowił odbudować austriacką zapalniczkę. Zrobił małą prostokątną skrzynkę, przymocował pokrywę na zawiasach i zachował kształt kosza, który chronił płomień. Rezultatem była atrakcyjna zapalniczka, którą można było bardzo łatwo zapalić jedną ręką. Nazwa „Zippo” została stworzona przez p. Blaisdell, zaczynając od słowa „zipper” (zipper w języku angielskim), ponieważ podobało mu się, jak to brzmiało. Próbował różnych odmian tego słowa, aż zatrzymał się na wersji „Zippo”, która brzmiała nowocześnie jak na tamte czasy.
Ta pierwsza zapalniczka Zippo była sprzedawana po 1,95 dolara za sztukę i miała słynną dożywotnią gwarancję, jak Mr. Blaisdell powiedział: „To działa, jeśli nie, naprawimy to za darmo!”. Pierwszy wniosek patentowy Zippo został złożony 17 maja 1934 r., a patent numer 2032695 został przyznany 3 marca 1936 r. Pierwsza zapalniczka Zippo, wyprodukowana w 1933 r., jest wystawiana w Muzeum Zippo w Bradford. W połowie lat trzydziestych rafineria Kendall w Bradford zamówiła 500 zapalniczek Zippo, pierwszych promocyjnych zapalniczek wyprodukowanych przez Zippo. Są to teraz zapalniczki kolekcjonerskie i są bardzo poszukiwane przez entuzjastów. W aktualnej ofercie Zippo nadal znajdują się modele zachowujące stylistykę lat 30., takie jak: zapalniczka Zippo 1935.25 czy zapalniczka Zippo 1935.
Druga wojna światowa wywarła ogromny wpływ na firmę Zippo. Wraz z przystąpieniem USA do wojny w 1941 roku produkcja zapalniczek Zippo na rynek konsumencki została wstrzymana, a cała produkcja została skoncentrowana na wyposażenie armii amerykańskiej. Inicjatywa ta doprowadziła do powstania zapalniczki Zippo ze stalową obudową i wykończeniem „Black Crackle”, która również znajduje się w aktualnej ofercie, a dokładniej zapalniczka Zippo 28582. Fakt, że miliony amerykańskich żołnierzy były wyposażone w zapalniczki Zippo na z przodu, stanowił potężny katalizator dla marki Zippo, aby zdobyć międzynarodową reputację i stać się amerykańskim symbolem. Status dostawcy dla armii amerykańskiej pozwolił firmie stać się naprawdę rentowną i niezależną finansowo. Pod koniec wojny w 1945 roku firma ponownie wprowadziła zapalniczki Zippo do sprzedaży na rynek konsumencki.
W 1947 r. p. Blaisdell pomyślał o wyjątkowym sposobie promowania produktów Zippo i w ten sposób opracował Zippo Machine.
1 sierpnia 1950 roku Zippo uzyskało drugi patent nr. 2517191. Konstrukcja zapalniczki Zippo pozostała do tej pory taka sama, z niewielkimi ulepszeniami. Począwszy od połowy lat pięćdziesiątych XX wieku na spodzie zapalniczek Zippo zaczęto stemplować kody daty produkcji. Ta zmiana została wprowadzona głównie w celu technicznej kontroli jakości, ale stała się bardzo ważną cechą zapalniczki Zippo dla kolekcjonerów. Ważnym kamieniem milowym w historii Zippo jest wprowadzenie na rynek w 1956 roku zapalniczek Zippo Slim. Ta smukła wersja zapalniczki Zippo została zaprojektowana tak, aby była bardziej atrakcyjna dla kobiet, ale, co zaskakujące, mężczyźni byli równie zainteresowani smukłą konstrukcją.
W połowie lat 60. fani betonu zaczęli podnosić i zapalać zapalniczki Zippo jako hołd dla artystów, którzy pojawili się na scenie, a gest ten nazwano później „momentem Zippo”. W 1962 roku zostaje wyprodukowany pierwszy produkt, który nie jest zapalniczką Zippo, a dokładniej stalowa kieszonkowa ruletka, która jednak miała konstrukcję podobną do zapalniczek. Po latach 60. dodano wiele innych produktów, które następnie zostały wykluczone z asortymentu produktów Zippo. Produkty te przeznaczone były głównie do personalizacji w materiałach promocyjnych takich jak breloki, długopisy, mini-latarki itp.
Pan. Blaisdell zmarł 3 października 1978 roku. Został zapamiętany nie tylko z tego, że wynalazł zapalniczkę Zippo, ale także ze swojej hojności i życzliwości. Po jego śmierci firmę Zippo odziedziczyły jego córki Harriett B. Wick i Sarah B. Dorn. W latach 70. Zippo rozpoczęło międzynarodową ekspansję. W latach 80. firma Zippo była własnością 6 członków rodziny Blaisdell, w tym dwóch córek pana Blaisdella i ich dzieci.
W 1993 roku Zippo przejmuje firmę W.R. Case & Sons Cutlery Company, firma z tradycjami założona w 1889 roku, która od 1905 roku ma również swoją siedzibę w Bradford i która produkuje wysokiej jakości, ręcznie robione noże.
Muzeum Zippo zostało otwarte w lipcu 1997 roku. Wstęp jest bezpłatny, a na około 1500 m2 powierzchni znajduje się sklep i słynna klinika napraw Zippo, w której klienci mogą zobaczyć, jak naprawiana jest zapalniczka Zippo.
Jesienią 2000 roku Zippo uzyskuje zarejestrowany znak towarowy w postaci zapalniczek Zippo, co jest niezbędnym krokiem w ochronie przed replikami i podróbkami. W 2000 roku pojawiły się pierwsze zapalniczki użytkowe Zippo, które można znaleźć w kategorii akcesoria i materiały eksploatacyjne Zippo. W lutym 2010 przychodzi kolej na drugi zakup Zippo, zapalniczek Ronson i paliwa do zapalniczek Ronsonol. W 2010 roku firma wprowadziła pierwszy podgrzewacz do rąk Zippo, torując drogę kategorii produktów Zippo Outdoor. Podgrzewacz do rąk wykorzystuje wysokiej jakości benzynę Zippo i zapewnia źródło ciepła przez dłuższy czas niż inne podobne produkty na rynku. W 2011 roku oferta produktów Outdoor została poszerzona o zestaw do podpalania Zippo oraz zapalniczkę elektryczną Zippo.
Kontynuacja ekspansji Zippo na rynkach międzynarodowych, zwłaszcza w Indiach i Chinach, w połączeniu z rosnącą sprzedażą na rynku krajowym, zaowocowała rekordowymi wzrostami sprzedaży w 2011 i 2012 roku. W 2012 roku, w 80. wyprodukowano milion zapalniczek Zippo.
Obecnie jedynym właścicielem firmy Zippo jest George B. Duke, siostrzeniec pana Blaisdella. Asortyment produktów Zippo stale się poszerza i obejmuje teraz akcesoria, zapalniczki gazowe, produkty outdoorowe, portfele, oprawki do okularów itp. Na całym świecie jest wielu kolekcjonerów Zippo, a ich lojalność wobec marki jest niezrównana, tworząc kluby i organizacje w wielu krajach i miastach. Ponadto firmy na całym świecie nadal wykorzystują zapalniczki Zippo jako metodę promocji i reklamy. Te „reklamowe” zapalniczki należą do najbardziej pożądanych przez kolekcjonerów.
Jednym z największych wpływów, który zadecydował o powstaniu kolekcji zapalniczek Zippo, jest ich obecność w popkulturze – Hollywood, Broadwayu i przemyśle muzycznym. Zapalniczka Zippo pojawiła się na przestrzeni lat w ponad 2000 filmach, serialach czy sztukach teatralnych. Niejednokrotnie zapalniczka Zippo odzwierciedla osobowość postaci, umieszcza akcję w określonym czasie lub po prostu przyczynia się do akcji w filmie. Słynny klik zapalniczki Zippo był używany jako próbka w utworach muzycznych, a zapalniczki trafiały na okładki niektórych albumów rockowych lub jako motywy w tatuażach artystów.
W świecie produktów konsumenckich, gdzie produkt ma zwykle ograniczoną żywotność, zapalniczki Zippo mają słynną dożywotnią gwarancję, honorowaną przez ponad 90 lat od istnienia firmy. Zapalniczka Zippo jest obecnie osadzona w kulturze amerykańskiej i jest międzynarodowym symbolem jakości i trwałości.